درخت برنامه نینجا بازار آموزش برنامه

درخت: برنامه نینجا بازار آموزش برنامه کشتی کج کشتی کج2017 کشتی کج جدید

گت بلاگز اخبار اجتماعی باید شهرداری شیشه‌ای شود

آخرهای دهه شصت هنگامی که مسئولیت هدایت و رهبری جزیره کیش را برعهده او گذاشتند کمتر کسی فکرش را می کرد منطقه ای که بعد از انقلاب به تلی از خاک و برهوت تبدیل شد

باید شهرداری شیشه‌ای شود

باید شهرداری شیشه ای شود

عبارات مهم : ایران

آخرهای دهه شصت هنگامی که مسئولیت هدایت و رهبری جزیره کیش را برعهده او گذاشتند کمتر کسی فکرش را می کرد منطقه ای که بعد از انقلاب به تلی از خاک و برهوت تبدیل شده است بود و به زعم برخی، چون نماد اشرافیت گذشته هست، باید ویران می شد، طی سه چهار سال به برترین مرکز تفریحی – اقتصادی کشور در دل جنوب و در قلب کشور عزیزمان ایران مبدل شود. جایی که امروز به نام منطقه آزاد کیش معروف است.

باید شهرداری شیشه‌ای شود

البته همان وقت هایی که نخستین شرکت هواپیمایی غیردولتی کیش ایر را ایجاد کرد خیلی ها با خود می گفتند او به زودی بر سر زبان ها خواهد افتاد.

محسن مهر علیزاده را هرچند زیاد ما به عنوان معاون دولت اصلاحات و شاید هم مدیر شرکت تربیت بدنی آن وقت ها و البته یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 84 بشناسیم ولی اودر حقیقت برنامه ریز شروع مجدد فعالیت ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، یکی از پیشگامان راه سازی و به خاص توسعه راه آهن کشور و از اشخاص اقتصادی کشور عزیزمان ایران است.

آخرهای دهه شصت هنگامی که مسئولیت هدایت و رهبری جزیره کیش را برعهده او گذاشتند کمتر کسی فکرش را می کرد منطقه ای که بعد از انقلاب به تلی از خاک و برهوت تبدیل شد

مهرعلیزاده حالا باید در میان کاندیداهای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران به مسابقه بپردازد. با این تفاوت که این روزها سر و صدای تبلیغاتی از اوبه گوش نمی رسد تا حدی که چندین بار شائبه انصراف او از نامزدی شهرداری را مطرح کردند و او به احترام رای نمایندگان منتخب مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران وادار به تکذیب آن شد. معاون سابق مدیر جمهور و کاندیدای امروز شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران در اینباره گفتگویی با آفتاب یزد داشته تا به دلایل کم پیدایی اش در رسانه ها آن هم در چنین برهه حساسی، پاسخ دهد.

جناب مهرعلیزاده! علی رغم سایر کاندیداهای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران خبری از شما در رسانه ها نیست، علت این سکوت چیست؟ انصراف که نداده اید؟

در حال حاضر مشغول ارائه برنامه هایی هستم کهبه عنوان یک کاندیدای شهرداری جهت آینده شهر در نظر دارم. شورای شهر مقررکرده است تا کاندیداها برنامه هایشان را تا چهاردهم این ماه ، به شورا ارائه بدهند، اعضای شورا نیز براساس این برنامه ها راجع به کاندیداها نظر می دهند، در حقیقت درحال حاضر ما مشغول نهایی کردن برنامه ها هستیم و فکر می کنم ارائه برنامه ها جهت بیان توانایی کاندیداهای شهرداری مهم تر از رسانه ای شدن است . آن برنامه ها را تهیه و در اختیار شورا قرار دادم

** یعنی از روز چهاردهم قرار است اتفاقات خاص ای از سوی مهرعلیزاده در زمینه تلاش او جهت شهردار شدن بیفتد؟

باید شهرداری شیشه‌ای شود

حضور در رسانه ها هنر خاصی نیست، ولی یک افتخار جهت من است که رسانه ای من را بپذیرد، ولی من برنامه هایم را تدوین کردم و تلاش دارم در جهت عملیاتی کردن این برنامه ها مقدماتی را فراهم کنم. به نظرم توجه به اینکه توانایی ها و ظرفیت های داخل یا خارج کشور مردم چیست، اهمیت بیشتری دارد.

** صحبت های زیادی راجع به شهرداری و پرسشها آن می شود، اشاره به برنامه هایی کردید که در این زمینه تدوین کرده اید، بزرگ ترین اولویت هایی که شهردار آینده باید مدنظر قرار دهد و بزرگ ترین مشکلاتی کهدر حال حاضر شهرداری با آن دست به گریبان هست، چیست و جهت حل آن باید چه کرد؟

تهران شهر بزرگی است و مناطق متفاوت آن پرسشها خاص خودشان را دارند. در بررسی ای که طی این یک سال گذشته کرده ایم، دریافتیم بعضی پرسشها وجود دارند که در شمال شهر، مسئله تلقی نمی شود ولی در جنوب شهر یک مسئله است و برعکس. به این ترتیب در پاسخ به اینکه اولویت من کدام است باید گفت اولویت مناطق گوناگون تفاوت می کند.

آخرهای دهه شصت هنگامی که مسئولیت هدایت و رهبری جزیره کیش را برعهده او گذاشتند کمتر کسی فکرش را می کرد منطقه ای که بعد از انقلاب به تلی از خاک و برهوت تبدیل شد

اما در قالب پرسشها کلانشهر تهران، همه می دانیم پرسشها فرهنگی و اجتماعی از جمله آسیب های اجتماعی در پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد. پرسشها کودکان کار، اعتیاد ، پرسشها خانواده و … در شهر بیداد می کند و باید فکری به حالش کرد .

فرهنگ ارائه خدمات خوب شهرداری به شهروندان و ایجاد تعامل مناسب متقابل بین شهروندان و شهرداری امر مهم و اساسی است.

باید شهرداری شیشه‌ای شود

از سویی جهت آنکه جمعیت 10 میلیونی پایتخت کشور عزیزمان ایران در شهر احساس آرامش کند باید مسئله راحتی را فارغ از آبادی شهر در نظر گرفت (چه بسا شهرهایی که آباد است ولی مردمش آرامش ندارد یا برعکس) باید آرامش به پایتخت کشور عزیزمان ایران برگردد. تهران، شهر قشنگی است که به عنوان پایتخت، مردم آن باید آرامش فکری، معنوی و سمعی و بصری داشته باشند.

ترافیک سنگین در پایتخت کشور عزیزمان ایران می تواند روی بخش هایی از زندگی مردم و چگونگی رشد ارتباطات خانوادگی، اثر منفی داشته باشد و در کنار این موضوع، آلودگی هوا نیز مشخصا ناشی از ترافیک خودروها در سطح شهر است.

در حال حاضر اغلب مسافرت های درون شهری حتی در حمل و نقل عمومی در روی زمین شکل می گیرد. بردن 80 درصد ترافیک به زیرزمین ودر نتیجه اولویت دادن به حمل و نقل مترو و زیاد کردن واگن های موجود به نحوی که تعداد سفرهای به وسیله مترو را زیاد کردن دهیم، یکی از اولویت های اساسی است که باید شهردار بعدی بلافاصله به آن بپردازد و ان شاءالله هنگامی که شهردار تازه کار را شروع کرد مردم بعد از یک یا دو سال تغییرات را در این زمینه حس کنند بعد از هشت سال می توانیم به نقطه ای برسیم که بخش عمده ای از ترافیک سطح شهر به زیر شهر برود.

مطلب دیگر که باید فکر فوری به حال آن کرد مسئله تامین مالی جهت شهرداری هست، ما عدد و رقم هایی داریم که نشان می دهد شهرداریچند ده هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

** ولی در میزان رقم آمارهای بدهی شهرداری تناقض های خیلی زیادی وجود دارد و رقم های متفاوتی هم می بینیم.

براساس آنچه که در حال حاضر در بودجه سال 96 داریم، میزان دیون شهرداری 25 هزار میلیارد تومان نوشته شده است و مشخص است این دیون به کدام بانک یا کدام اشخاص حقیقی و حقوقی هست. ولی گفته می شود در کنار این، رقم های سنگین بدهی دیگر نیز وجود دارد. یکی از آنها صورت اوضاع های نهایی شده است است که پیمانکاران انجام داده اند و در مراحل عوض کردن مشاور و تایید کارفرما واقع شده است است که اجازه می خواهم رقم آن را نگویم چون زیاد از آنکه به ماجرا یاری کند ممکن است که در فضای رسانه ای، پرسشها را چند برابر کند.

** همان 60 هزار میلیارد تومان بدهی منظورتان است؟

دقیقا همان حدود هست. علاوه بر این بدهی سرسام آور شهرداری، شهرداری بودجه های جداگانه ای نیز جهت تکمیل طرح های نیمه تمام نیاز دارد. تامین منابع مالی شهرداری یکی از اولویت هاست.

و جهت این مسئله مالی هم نباید توقع داشت مجلس در این زمینه مصوبه ای بدهد که بودجه شهرداری تامین شود(!) به هر صورت ما در کشور قانون بودجه داریم. رقم بدهی هم رقمی نیست که دولت بتواند آن را جبران کند. دولت در سال 95 تنها توانست حدود 15 هزار میلیارد تومان جهت کل پروژه های عمرانی کشور تخصیص دهد.

در حالی که مصوبه مجلس در آن سال 30 هزار میلیارد تومان بود. یعنی دولت نیمی از آن را توانست تامین کند. بودجه قوه مجریه محدود هست. بعد مطمئنا دولت نخواهد توانست سه برابر بودجه عمرانی کل کشور را -که معادل میزان بدهی شهرداری است – به شهرداری جهت پرداخت بدهی ها بدهد. در نتیجه باید مسئله بدهی ها به شکل دیگری حل شود.

** به عنوان نمونه به چه شکلی؟

تهران جهت صاحبان سرمایه، انسان های مبتکر و خلاق، شهر وقت هاست .تهران زیاد از 25درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می کند، سرمایه گذاری های کلانی در پایتخت کشور عزیزمان ایران صورت می گیرد، خیلی از سرمایه گذاری های چند ده میلیاردی و چندصد میلیاردی از سوی سرمایه گذاران، جزئی از امکانات و توانایی های آنهاست و تنها کافی است این عده به سمت سرمایه گذاری های کلان تر هدایت شوند و در پروژه های خدمات شهری و رفاهی و موارد مختلف، نقش ایفا کنند.

در تمام شهرهای دنیا هم همین طور هست، در شهری مثل توکیو شاید زیاد از 25 شرکت شخصی در زمینه قطارهای زیرزمینی با یکدیگر کار می کنند و دولت یک ین هم در آنجا سرمایه گذاری نکرده هست. چیزی که خلا آن در کشور ما حس می شود. البته فعلا در کشور ما دولت باید سوبسید بدهد ولی بخش شخصی می تواند در همین طرح های نیمه تمامی که در شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود داردشرکت کند.

** همه از این شخصی سازی صحبت می کنند تا حدی صحبت های شما کلیشه ای به نظر می رسد، صحبت هایی که عملی شدنش مهم تر از بیانش است .

این کار را ما در کیش و در سالهای 71 -70-69 فارغ از هر شعاری به عمل تبدیل کردیم. من سه سال مسئولیت کیش را برعهده داشتم. بدون آنکه دولت یک ریال به ما پول بدهد بر سرمایه گذاری سرمایه گذاران تکیه کردیم آن هم سرمایه گذارانی که نسبت به ظرفیت های کیش ناآشنا بودند. ما آنها را به کیش دعوت و جهت سرمایه گذاری قانع کردیم، نتیجه آن شد که آنها از تجهیز ویلاهای موجود تا ساخت هتل، انبار، ساختمان های مسکونی، بازار و … را انجام دادند، اکنون کیش تبدیل به محلی شده است که با هزاران میلیارد سرمایه، یک ریال هم از دولت نگرفته هست. در زمانی که من به عنوان مدیر هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت عمرانی کیش مشغول فعالیت بودم ، آنجا هنوز منطقه آزاد نشده بود ، ولی درآمدهایی هم جهت توسعه آب و برق و هم توسعه هواپیما به دست آوردیم. طبیعی است ما در پایتخت کشور عزیزمان ایران که یک جای آشنا شده است از لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری است می توانیم خیلی راحت تر جذب سرمایه گذار را انجام دهیم به شرط آنکه با بخش شخصی آشنا باشیم.

در کنار اینها، در جهت سلامتی و شادابی محیط شهری، محیط زیست و به خاص نقش زن ها و نقش جوانان، هم در محیط های کلانشهری و هم توانمندسازی جوانان برنامه های خاص ای داریم. می خواهیم مدیران تازه خلاق روی کار بیایند. بر روی جذب سرمایه گذار خارجی، احداث مترو، حمل و نقل عمومی و سایر طرح های عمرانی و خدمات شهری و سرمایه گذاری های خارجی در زمینه ایجاد هتل های چهار ستاره و پنج ستاره و تبدیل پایتخت کشور عزیزمان ایران به یک قطب برگزاری سمینارهای بزرگ بین المللی در امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی، برنامه های زیادی داریم. پروژه ای را جهت هوشمندسازی شهرداری در نظر گرفتیم که همه چیز از جمله سطح آگاهی و فرهنگ مردم، خدمات متفاوت و کم کردن ترافیک را به صورت یک پنجره واحد در برمی گیرد.

** جهت فسادهای اقتصادی در شهرداری چه چاره اندیشی ای کرده اید، می دانید که شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران چندان خوش نام نیست؟ و یا جهت عدم تکرار اتفاق ای مثل پلاسکو؟

برای برخورد با فساد و مقابله با آن، شیشه ای کردن شهرداری را انجام خواهیم داد به شکلی که تمامی امور آن از طریق نظارت شورای شهر تحت کنترل مردم باشد و بر روی حوزه های فنی و عمرانی و مدیریت بحران به طور خاص نگاه کرده ایم تا دیگر شاهد موارد مشابهی مثل ساختمان پلاسکو نباشیم.

در برون سپاری و شخصی سازی فعالیت ها هم برنامه داریم. جهت چگونگی مدیریت کارکنان فعال علاقه مند موجود شهرداری هم فعالیت خواهیم کرد و روی بازنشستگان شهرداری نیز به عنوان سرمایه های اداره شهر توجه می کنیم.

برای NGO های شهر و سمن ها درجهت اداره شهرداری بسیار دقیق کار کرده ایم و فکر می کنیم که این سمن ها می توانند در برطرف پرسشها اجتماعی نقش بسزایی داشته باشند .

در کنار این، جهت ایجاد درآمدهای پایدار بلندمدت برنامه خاص ای داشته ایم تا بدون فشار به روی مردم، این درآمدها را فراهم کنیم. روی تنظیم و عادلانه کردن سیستم عوارض ها نیز کار کرده ایم،

به هر حال سیستم عوارض ها در خیلی از جاها عادلانه نیست…

** جناب مهرعلیزاده! یکی از بحث هایی که در شهرداری مطرح شد بحث املاک است

تا حدی که یکی از اعضای شورای شهر از آن به عنوان املاک مریخی یاد می کند، به هر حال یک دید منفی به شهرداری به واسطه املاک یاد شده است و بعضا فسادهای احتمالی وجود دارد. صریحا بگویید قرار است با این میراث شهرداری چگونه برخورد شود؟

خوشبختانه جهت شهرداری برنامه های مدونی را از یک سال پیش شروع و بر روی آن کار کرده ایم، راه حل مهم و اساسی این میراثی هم که می گویید(!) این است که ما مکانیزم هایی را طراحی کنیم که مردم در ریز امور قرار بگیرند و مثل شیشه، کاملا براق به تمام عملکردهای مالی شهرداری چه در پایتخت کشور عزیزمان ایران و چه در مناطق، اشراف کامل داشته باشند.

البته ایده آل ما این است تا به این نقطه برسیم که به عنوان نمونه هر وقت کسی در شهرداری مبلغی می پردازد که این مبلغ به عنوان مثال بابت عوارض چند طبقه کردن ساختمان منزل اش هست، بتواند در سایت مربوطه، میزان پرداخت خودش را به نام خودش ببیند و بداند بابت چه چیز و به چه قانونی آن مبلغ را پرداخت کرده هست، به این ترتیب این فرد دیگر هیچ تردیدی نخواهد داشت که پولی که پرداخت کرده بابت چه بوده است .

از سویی با عملکرد شهرداری و گزارش های منظمی که هر دو یا سه ماه به شورای شهر داده می شود، شورا کنترل مورد نیاز را بر شهرداری خواهد داشت. این نظارت باعث می شود که دیگر این موارد اتفاق نیفتد. شورا در آن موقع بررسی می کند که آیا زمین هایی به پرسنل یا مدیران از سوی شهردار داده شده؟ آیا این اتفاق افتاده؟ چه میزان زمین بر چه مبنایی به چه قیمتی و از کجا واگذار شده؟ این پرسشها در آینده با شهرداری شیشه ای و براق مشخص می شود.

** ولی معمول بوده که همواره طی این چند سال شهرداری و شورای شهر حالت مرید و مرادی داشته اند و شورای شهر دنباله رو راه شهردار بوده هست، چگونه فکر می کنید که می توان به شورای شهر جهت جلوگیری از فساد شهردار امیدوار بود؟

در یک کلام اگر در دوره بعدی شورای شهردار (!) تبدیل به جایگاه خودش یعنی شورای شهر بشود و نسبت شورا به شهردار مثل نسبت هیئت مدیره یک هلدینگ بزرگ به مدیرعامل شود، مسئله حل خواهد شد، همان طور که مدیرعامل باید به هیئت عامل گزارش دهد و همان طور که هیئت عامل آنچه را که تصویب می کند مدیرعامل باید انجام دهد. در رابطه بین شورا و شهردار هم باید شورا شهردار را کنترل و بر او و نهادش نظارت کند.

** ولی شورای شهر باید ابزارهای مورد نیاز را جهت این کنترل داشته باشد. ظاهرا که تا به امروز چنین ابزاری در اختیار شورای شهر نبوده است؟

اتفاقا ما آن ابزار را هم در برنامه هایمان جهت این کار طراحی کرده ایم، اینکه یک شرکت، دایره و بخشی در اختیار شورا به عنوان حسابرسی داخلی شهرداری قرار داده شود تا به طور خاص به عنوان ابزار کنترل شهرداری اقدام کند.

آقای مهرعلیزاده! پیشنهادی مبنی بر مناظره زنده اینستاگرامی بین کاندیداهای شهرداری داده شده است هست. نظرتان راجع به این پیشنهاد مناظره چیست و فکر می کنید این مناظره چه قدر می تواند به بحث گزینش شهردار آینده کمک کند؟

راجع به این مناظره شنیده ام! ولی به هر حال عموم جامعه جهت گزینش شهردارشان، اعضای شورای شهر را گزینش کرده اند و قطعا این شوراست که شهردار را گزینش می کند. به نظرم بهتر است به جای آنکه دو نفر کاندیدای شهرداری بیایند در حضور 21 نفر عضو شورای شهر و جلوی دوربین جهت مردم مناظره کنند، برنامه هایشان را ارائه دهند، به هر حال شهرداری و شورای شهر یک کار تخصصی است و مناظره اصولا جهت انتخاباتی عمومی جواب می دهد. گزینش شهردار یک کار تخصصی است که باید در آن برنامه ها ارائه شود.

** اساسا نظرتان راجع به پخش اینستالایو کاندیداهای شهرداری چیست؟

پخش زنده اینستاگرامی جهت ارائه برنامه های کاندیداها بسیار بافایده است ولی راجع به مناظره باید بگویم که قضاوت کننده نهایی شورای شهر هست. پخش زنده از این جهت که مردم با نظر ها و برنامه های شهردار آینده آشنا شوند و اینکه بدانند هر کدام چه قدر بر اوضاع مسلط است جهت مردم توصیه بسیار خوبی هست. هر چه قدر هم که ما بتوانیم مردم را زیاد با این پرسشها آشنا کنیم در جهت همان شفافیت گام برمی داریم.

اخبار اجتماعی – آفتاب یزد

واژه های کلیدی: ایران | شهردار | برنامه | شهرداری | شورای شهر | سرمایه گذار | سرمایه گذاری | اخبار اجتماعی


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz